Brev til det ærede sogneråd
Hammerum den 12 Januar 1903
Til Gjellerup sogneråd.
Vi undertegnede beboere af Hammerum tillader
os herved at gøre det ærede sogneråd opmærksom på,
at vejen fra Herning Silkeborg landevej til Hammerum
næsten er ufremkommelig, særlig for dem som skal
befordre vejen med trækvogn og ikke mindst ubehagelig
er det for fodgængere der skal vade igennem den uføre som
vejen fortiden ligger i, vi håber at det ærede sogneråd
hurtigst mulig vil besørge vejen istandsat.
Vi henstiller til det ærede sogneråd om det ikke kunde
lade sig gøre, at få grøften øst for stationsvejen opfyldt,
og der lavet en gangsti som kunde være forbeholdt
fodgængere.
Udgiften ved opfyldningen af grøften vil
vist ikke være uoverkommelig, da der er flere af
undertegnede der er villig til at tage del i udgiften
derved.
Vilde det ærede Sogneråd imødekomme denne
vor henstilling, ville mange være dem taknemmelig
derfor
Ærbødigst
Iver Lauridsen, Holger Jensen,
Jakob Sejirsen, Chr. Jensen, Otto Mortensen,
Otto Petersen, Iver Jensen, Andreas Olsen,
Js Bjerregård, J. C. Sørensen, C. Thomsen,
K. Knudsen, Chr. Jensen og Iver Nielsen
Andre historier
-
Brandstifteren fra Gjelleruplund
Ansøgning om benaadning for tugthusfange Anders Christensen Meldgaard 71 Aar: Justitsministeriets 1. Departements Forestillinger 1866. Ved den Viborgske Lands – Overrets Dom af 15de Juni 1857 er han for Brandstiftelse i Medfør af Frdn. af 26de Marts 1841 § 4 anseet med 12 Aars Tugthusarbeide. Domfældte, der var meget forfalden til Drik kom den 10 […]
-
Egetræet
Det gamle træs historie Kommer du fra Hammerum og kører ud af Frølundvej og er kommet forbi boldbanerne på venstre hånd og industri bygningerne på højre side af vejen, er der frit udsyn over markerne, især på højre side af vejen. Her vil du se et enligt egetræ på marken lige øst for det, der […]
-
Dele af Døvling skoles historie
I 1814 gennemførtes en skolereform der indførte undervisningspligt og inddelte landet i Skoledistrikter. Trods de ugunstige tider, efter statsbankerotten i 1813, lykkedes det at gennemføre skolereformen af 1814, der lovgav, at alle børn skulle lære at læse og skrive, men den slunkne pengekasse betød, at der ikke var råd til tilstrækkelige lærerlønninger, og for at […]