Anskuelses billeder
Anskuelsesbillederne blev i undervisningen (fra 1870’erne) brugt som udgangspunkt for en samtale mellem læreren og eleven om forskellige emner. Fokus var på barnets aktive deltagelse og udvikling. Opfattelsen var, at børn bedre forstod sammenhænge, genstande og begreber, hvis de kunne se det ved selvsyn. Men vigtigst var det, at børnene med deres egne ord fortalte om, hvad de så på billederne eller oplevede på en tur i skoven. Barnets brug af egne erfaringer skulle styrkes, og deres sproglige færdigheder skulle udvikles herigennem. Datidens nye pædagogiske nøgleord var selvvirksomhed og selvudvikling.
På arkiv og museum i Ørnhøj har vi bevaret mange af de smukke gamle billeder. 

Andre historier
- 
			
				Assing MarkedFortalt af Jens Vejen Larsen. Nu er vi så igen i Assing og skal se lidt om det berømte Assing Marked, hvor folk sloges så det knagede i alle ledemod, og mange blev slået halvt fordærvet. Spiritusnydelsen var vel noget, der medvirkede til slagsmålene, men Assingboerne var absolut nogle slemme slagsbrødre. Det var mest udensogns […] 
- 
			
				Knudsen, Peder – HedebondeStaulundgård, Haderup sogn Født: 1798 — Død: 1857 Skrevet af Rie Kibsgaard Kort beskrivelse af indholdet i Peder Knudsen, Staulundgaards dagbog. Skrevet gennem ca. 25 år fra 1829 til 1857 Peder Knudsen (1798-1857) blev født og døde i Haderup sogn, Ringkøbing amt og overtog gården Staulundgaard efter faderens død 1827. Han fik gården overdraget efter […] 
- 
			
				Ebba Johanne Agnete Schack, født Gøtzsche.Da Ebba så dagens lys den 12. oktober 1899 i Michaelis præstegård i Fredericia, blev hendes far, Johannes Gøtzsche, udnævnt til sognepræst i Herning. Ebba kostede sin mor, Ebba Emilie Godtfredine, livet. Moderen blev begravet samme dag, som Ebba blev døbt. Ebba var nr. 5 i rækken, og hendes ældste broder var 7 år. Hendes […] 
