Anskuelses billeder
Anskuelsesbillederne blev i undervisningen (fra 1870’erne) brugt som udgangspunkt for en samtale mellem læreren og eleven om forskellige emner. Fokus var på barnets aktive deltagelse og udvikling. Opfattelsen var, at børn bedre forstod sammenhænge, genstande og begreber, hvis de kunne se det ved selvsyn. Men vigtigst var det, at børnene med deres egne ord fortalte om, hvad de så på billederne eller oplevede på en tur i skoven. Barnets brug af egne erfaringer skulle styrkes, og deres sproglige færdigheder skulle udvikles herigennem. Datidens nye pædagogiske nøgleord var selvvirksomhed og selvudvikling.
På arkiv og museum i Ørnhøj har vi bevaret mange af de smukke gamle billeder.

Andre historier
-
Poul og Trine
Poul Buddal og Trine Højbjerg boede i et lille hus, der lå i Halkjær Mose et par hundrede meter østen for Halkjærvej 23. Huset var oprindeligt opført som et træskur, der var beregnet til, at hestene kunne stå i skygge mens, der blev arbejdet i mosen, Der skete imidlertid at huset brændte, formodentlig fordi en […]
-
Vildbjerg mistede et vartegn
”Det gamle træ, o, lad det stå, indtil det dør af ælde.”, skrev H.C. Andersen i ”Peters vise” i 1851. Sangen var en del af Phantasiespillet ”Hyldemoer”, der havde premiere på Casino teatret i København d.1. december 1851og nåede at blive spillet 60 gange i H.C. Andersens levetid.Teksten kan være en god overgang til historien […]
-
Strid imellem N. Clasons og Skarrild-Arnborg sogneforstanderskab,
over betaling af skolepenge i 1845N. Clasons brev til amtet Den højvelbaarenhed hr SchulinAmtmand i Ringkøbing Deres højvelbaarenhed, vilde jeg herved tillade mig, at underrette om, hvordan jeg sidennogen tid har bemærket, at det herværende sogn, søger at vælte sognets omkostninger, iet ganske uforholdsmæssig maal paa mig. Hvordan at jeg for nogle dag siden, ved fordring af de mig paabydede […]