Fonnesbech, Christian Andreas
København
Født: 1817 — Død: 1880
Jurist, minister
Slægten Fonnesbech drog fra Ikast til København, hvor flere generationer havde store forretninger inden for klædehandel og manufaktur. C.A. valgte som jurist den politiske karriere og havde posten som landets finansminister i perioden efter 1864, hvor Danmark tabte Sønderjylland. Fra 1870 var han indenrigsminister og fik stor indflydelse på gennemførelsen af flere jernbanelove. I 1874 blev han for en kort periode konsejlspræsident (= statsminister) men måtte snart trække sig tilbage for den yderliggående Estrup. Han var i årene derefter i landstinget
Det var takket være hans indflydelse, at jernbanen mellem Skanderborg og Herning blev gennemført, hvilket ikke mindst var grunden til Hernings store vækst derefter. Det faldt derfor naturligt for sognerådet i Herning at hædre denne mand ved fra 1882 at kalde en af de vigtigste sidegader til Århus – Ringkøbing landevej for Fonnesbechsvej. Endelsen – vej blev dog hurtigt ændret til gade, eftersom det gik op for borgerne at det var denne gade, der gav en tilrejsende med toget det første indtryk af byen.
Andre historier
-
Damgaard, Mads Eg
Født: 1913 — Død: 1999 Fabrikant, æresborger Fabrikant Mads Eg Damgaard blev udnævnt som Hernings anden æresborger ved sin 75 års fødselsdag i året 1988.Han forlod egnen som 17-årig for at arbejde i tekstilindustrien, kom tilbage og startede et bomuldsvæveri. Efter krigen kunne han se mulighederne i at specialisere sig og valgte at fabrikere tæpper. […]
-
En landsbydegns erindringer
Af Bernhard Simonsen – søn af Andreas Simonsen, lærer i Aulum, fra 1892-1924 Forord Flere af mine venner, har opfordret mig til at nedfælde min livsbane på tryk, hvilket har givet mig en vis ængstelse, da jeg ikke er helt på det rene med, om mine evner og kræfter, nu også slår til, til at […]
-
At være ”Kørende Mælkehandler”
Jens Østergaard. For at mejerierne kunne få solgt nogle af deres produkter havde de gerne en vogn der kørte rundt i deres omegn med mejeriets varer.Mange kan jo huske at det var en hestetrukket vogn og man skulle selv have sin kande eller skål med ud til vognen idet varerne fandtes kun i løs mål. […]