Fonnesbech, Christian Andreas
København
Født: 1817 — Død: 1880
Jurist, minister
Slægten Fonnesbech drog fra Ikast til København, hvor flere generationer havde store forretninger inden for klædehandel og manufaktur. C.A. valgte som jurist den politiske karriere og havde posten som landets finansminister i perioden efter 1864, hvor Danmark tabte Sønderjylland. Fra 1870 var han indenrigsminister og fik stor indflydelse på gennemførelsen af flere jernbanelove. I 1874 blev han for en kort periode konsejlspræsident (= statsminister) men måtte snart trække sig tilbage for den yderliggående Estrup. Han var i årene derefter i landstinget
Det var takket være hans indflydelse, at jernbanen mellem Skanderborg og Herning blev gennemført, hvilket ikke mindst var grunden til Hernings store vækst derefter. Det faldt derfor naturligt for sognerådet i Herning at hædre denne mand ved fra 1882 at kalde en af de vigtigste sidegader til Århus – Ringkøbing landevej for Fonnesbechsvej. Endelsen – vej blev dog hurtigt ændret til gade, eftersom det gik op for borgerne at det var denne gade, der gav en tilrejsende med toget det første indtryk af byen.
Andre historier
-
Knud Chr. Vestergaard, Døvlings Erindringer- 2. del
Nedskrevet af Knud Chr. og med skråskrift tilføjet erindringer som blev fortalt til datteren Susanne. Knud Chr. Vestergaard, født 20. november 1928, på husmandsstedet ”Mølleager” i Døvling, Skarrild Sogn. Da ulykken rammer.Tragedien rammer Mølager den 14/7 1937, (min far er 43 år gammel) en varm sommer dag, går Mads og mig og passer køer ude […]
-
Om Kirkely, Hovedgaden 40, Skarrild i perioden 1974 – 1981
Vores far, Anders Studsgård, søgte og fik embede som sognepræst i Skarrild-Karstoft sogne og i april 1973 flyttede hele familien, dvs. vores forældre og vi 6 søskende i alderen 1-19 år fra Kongens Lyngby ved København til Skarrild Præstegård. Ældste søn, Ejvind på 19 år, valgte at flytte med, da han som HF-studerende endnu ikke […]
-
Smadderstræde (Kjærs Vej)
Engang blev Kjærs Vej kaldet Smadderstræde. Gaden var et af de steder hvor de første huse blev bygget i Ørnhøj.Arealet på den vestre side af Kjærs Vej blev købt af Ørnhøjbanen i 1911, derfor blev denne side af Kjærs Vej ikke bebygget før banen blev nedlagt i 1961.Største delen af banens grund som lå på […]