Jernbanevæsnet.

Den første banegård blev bygget i 1877, den blev spåntækket og var ikke ret stor. Postlokalerne var bleven flyttet til den vestre ende og blev først flyttet derfra i 1892 til egen bygning.
Strækningen Silkeborg — Herning blev åbnet 28 August 1877, den var først privatbane og blev overtaget af staten 1 November 1878 og forlænget til Skjern og åbnet for trafik 1 Oktober 1881.
Den 12 Oktober 19o4 blev banen Holstebro – Herning åbnet, men på grund af bypolitiske forhold om øst — vest blev Vejlevej lukket for gennemkørsel til byen og flyttet til bryggergade, mod en gangtunnel under banen ved Vejlevej. 1906 den 20 Juni kom så Viborgbanen og først i 1914 den 1 Januar kom banen til at fortsætte til Vejle.
Holstebro – Herning 41,2 åbnedes for driften 12 10 1904 Viborg – Herning 47,8 åbnedes for driften 20 6 1906 medens strækningen Herning — Give åbnedes for driften 1/1 1914.
I tilslutning til privatbanen Vejle — Give, der den i Oktober blev overtaget af staten, hvorved Herning blev endepunkt for den 73 km. lange statsbane Vejle — Herning.
Skrevet af Ingvard H. Pedersen (1893-1966), forhåndværende fotograf, Herning.
Andre historier
-
Aulum By
Når jeg tænker tilbage på Aulum bys udvikling i den tid jeg har kendt den, føler jeg mig bundet til den, med meget stærke bånd. Jeg har kendt byen fra mine første drengeår i ca. 1890. Når jeg, fra mine minder dengang, bruger udtrykket by, er jeg måske ved siden af de virkelige forhold, idet […]
-
Afskrift af jubilæumsskrift – i anledning af 50 års jubilæum for Mejeriet Aalykke 1893-1943
I de sidste 50-70 har smørproduktionen undergået en fænomenaludvikling, både hvad kvantitet og kvalitet angår. Før Mejeriernes tidforegik produktionerne rundt i de forskellig hjem, og det varselvfølgelig de større gårde, der førte an på smørproduktionensområde, idet de mindre ejendomme for det første ikke havde råd tilat købe de forbedringer, som den gang såvel som nu […]
-
Lystanlægget i Aulum
Arbejdet for fremskaffelse af et lystanlæg ved Aulum By, har stået på i mange år. Der har stadig, på H&Bs generalforsamlinger, været gjort skridt til tegning af bidrag, foretaget mange drøftelser i bestyrelsen, og ved sammenkomster af forskellig art. Interessen har stadig været vågen, men der har dog stadig hvilet et dunkelt skær over realisationen […]
