Jernbanevæsnet.
![](https://www.herninghistorie.dk/wp-content/uploads/2017/09/Jernbanevæsnet.jpg)
Den første banegård blev bygget i 1877, den blev spåntækket og var ikke ret stor. Postlokalerne var bleven flyttet til den vestre ende og blev først flyttet derfra i 1892 til egen bygning.
Strækningen Silkeborg — Herning blev åbnet 28 August 1877, den var først privatbane og blev overtaget af staten 1 November 1878 og forlænget til Skjern og åbnet for trafik 1 Oktober 1881.
Den 12 Oktober 19o4 blev banen Holstebro – Herning åbnet, men på grund af bypolitiske forhold om øst — vest blev Vejlevej lukket for gennemkørsel til byen og flyttet til bryggergade, mod en gangtunnel under banen ved Vejlevej. 1906 den 20 Juni kom så Viborgbanen og først i 1914 den 1 Januar kom banen til at fortsætte til Vejle.
Holstebro – Herning 41,2 åbnedes for driften 12 10 1904 Viborg – Herning 47,8 åbnedes for driften 20 6 1906 medens strækningen Herning — Give åbnedes for driften 1/1 1914.
I tilslutning til privatbanen Vejle — Give, der den i Oktober blev overtaget af staten, hvorved Herning blev endepunkt for den 73 km. lange statsbane Vejle — Herning.
Skrevet af Ingvard H. Pedersen (1893-1966), forhåndværende fotograf, Herning.
Andre historier
-
Frølund Jens Kristian
Frølund i Gjellerup sogn Født: 1873 i Gjellerup — Død: 1944 i Frølund Chr. Frølund overtog i 1899 25 tdr. land af sin fødegaard i Gjellerup, blev gift samme aar med Ane Marie Olesen, født i Krogslund. Ejendommen bestod af 10 tdr. land dyrket jord og 15 tdr. land hede. Købesummen var 2000 kr. Gennem […]
-
Kristensen, Evald Tang
Var folkemindesamler og lære i Lund og Busk skoler i Gjellerup sogn i tiden 1866 – 1876
-
Om Vind Kirke og trolden Find
Nu skal jeg fortælle,hvad jeg har hørtom kirken fra først til sidst.Og skulle det stundomfalde lidt tørt,så er det dog sandt og vist! Sagnet om trolden Find, der byggede Vind Kirke, er et vandresagn. Det er optegnet af Evald Tang Kristensen og lever videre i folkemunde, dog måske ikke uden litterær bistand. Det går i […]