De gamle vejskiltes historie.
Sognerådet i Gjellerup havde opsat vejskilte rundt i kommunen der var lavet af træ og med malede navne.
Efterhånden var malingen ved at være væk på de fleste af dem, og mange var helt rådnet bort. Der kom efterhånden flere klager fra fremmede som ikke kunne finde vej når de havde ærende uden for byerne.
Muremester Emil Pedersen, mente nu nok han kunne lave en vejskilt så den kunne holde, og det gjorde han. I februar 1939, (ifølge en af familiens vandrebøger)
Her er nogle af de ”vejviser” som er bevaret, ikke alle er lige velholdt, men de er der endnu, de skulle helst ikke bare forsvinde når der bliver reguleret veje og den slags ting. Men som det ses er beboerne flinke til at holde dem i fin stand.
Andre historier
-
Aulum tidende
Aulum tidende udkom første gang i 1924 og stoppede først i 1967. Avisen blev udsendt til alle hjem i Vildbjerg og Aulum med opland. Undertitlen til avisen var: Underholdende op oplysende ugeblad samt avertissementsblad. Arkivet i Aulum har en del eksemplarer, men mangler også mange numre!
-
Aulum Friluftsbad
Aulum er jo beliggende på den jyske højderyg, og er som følge deraf ikke begunstiget med større vandløb. Derfor opstod tanken om et svømmebassin. Dyrlæge A. L. Andersen var primus motor og i 1936 blev friluftsbadet indviet. Ved samme lejlighed blev der indført skolebadning for alle sognets elever.
-
Storemarked i Herning.
Hen ad den smalle gade mellem de lave huse vandrede jeg med min Fader og vor Gæst, en ung Professerdatter fra København. Hun var over hos os for at lære Husholdning, men i dag skulde hun med ud og opleve det, der for hende var noget ganske nyt: Et jysk Stormarked. Vi vandrede ud Vest […]



