Lærerinde frk. Akselbo
Gudrun Marie Akselbo var født 1895 i Randers. Hun voksede op blandt tre brødre og én søster: Gudmann, Anna Kristine, Bernhard og Ejnar. Hendes mor hed Caroline. Hendes far hed Peter Jensen og var uddannet gartner, men på grund af en skade i sit ene ben, måtte han opgive gartnerarbejdet. Efterfølgende begyndte han at læse til lærer og blev senere stærkt interesseret i sundheds- og afholdsbevægelsen. Han holdt foredrag overalt i Danmark igennem mere end 30 år om emnet.
Faderen hed ikke Akselbo fra fødslen af, stamfaderen var en svensk soldat – Niels Akselbo (1683 -1759), som tog bolig i Nordsjælland. På et tidspunkt søgte Gudruns far om, at familien måtte, føre slægtsnavnet Akselbo.
Gudrun voksede op i Vestergade 39 i Randers. Hun blev konfirmeret i 1910 i Sankt Mortens Kirke. Akselbo uddannede sig til lærerinde på Odense Seminarium. I 1925 blev hun ansat som lærerinde på Askov skole. Lærergerningen havde hun de følgende 38 år. Da Askov skole blev nedlagt fungerede hun som lærer i kristendomskundskab på Ørnhøj Skole et par år. Gudrun blev ikke gift hun kendtes da også i Ørnhøj og omegn som ”Frøken Akselbo”
Da pensionsalderen nærmede sig, fik hun i 1963 bygget hus på hjørnet af Fasanvej og Hovedgaden. Huset bar navnet ”BO”

Som alle andre lærere er der delte meninger om både deres undervisning og opdragelsesform af eleverne. Om Akselbo er der fortalt, at hun ikke gik af vejen for ”at give en ørefigen”. Her bør erindres, at korporlig afstraffelse i skolen, først blev afskaffet i 1966-67.
Frk. Akselbo var kendt i Ørnhøj som en meget aktiv kvinde. Hun sad i en årrække i menighedsrådet, hun var i bestyrelsen for KFUK i Ørnhøj.

Frk. Akselbo var desuden medvirkende til at lejrskolen ”Holmsborg” lidt syd for Søndervig, blev etableret. Måske det var derfra hun fik inspiration til at skrive digtet: ”Havet”.

Det var også Frk. Akselbo, som sidst i 20’erne, var foregangskvinde til opstart af Ørnhøj husmoderforening.
Mejeribestyrer N.P. Jeppesens kone Maren samt murermester Vads kone Marie var blandt omgangskredsen. Frk. Akselbo sad i Danmarks Lærerforenings repræsentantskab for folkeskolelærere, ligesom hun en tid ledede kvindegymnastikken i Ørnhøj. Som foredragsholder var hun også meget brugt, og hun var desuden en flittig skribent i avisen.
I 1968 da helbredet begyndte at svigte, valgte hun at få bolig på ”Røde Kors Hjemmet i Ulfborg”.

Gudrun Akselbo blev 82 år, hun døde i 1978

Andre historier
-
Rakkere og Natmandsfolk
Af Nr. Omme kirkebog fremgår det, at der i juni 1830 kom en ”omløbende Qvinde” ind på en gård i Askov og der fødte hun et barn. På grund af livsfare blev barnet hjemmedøbt af præsten og fik navnet Else Marie Abrahamsen. Moderen hed Abelone Christoffersdatter, som far til barnet opgav hun en rakker, der […]
-
Laurids Jensens historie
En af Gjellerup sogns kendte beboer har fortalt sine historier til lokalhistorisk samling for Gjellerup sogn. Vi boede i Bording, herfra tog jeg på arbejde ude i Nørlund plantage. I 1941 kunne jeg skove 3 rummeter træ om dagen. Prisen var 1,36 kr. pr meter, (en dagløn på 4,08 kr.). En dag kom jeg til […]
-
Erindringer fra Pensionatet i Højgade.
Da jeg læste Musse Jørgensens indslag i marts kom jeg til at mindes tiden fra 1957 og til 1965 hvor jeg spiste ved Stinne og Chr. Bentsen i Højgade.I 1967 efter endt militærtjeneste kom jeg i arbejde ved Arne Jensen. Der var da et værelse til leje oven på den dengang nybyggede Brugsforening. Jeg havde […]
