Mit Livs rejsebeskrivelse
Tanker om vejen – Livets vej – mit livs sidevej – ja. overskrifterne kan være flere, når man lader tankerne gå tilbage og spørger sig selv. hvorledes har styreevnen været livet igennem?
Hvem var det som anlagde vejen for mig? Er det de højere magter? Gud i himlen. eller ham nedenunder? Er det min Far. min Mor eller dem begge i forening? Hvor begynder så vejen? Er det før fødselen, det vi kalder for arvelig belastning? Hvis livsvejen begynder ved fødslen, er det så Mor. som har givet retningen? Eller er den styret af Fars “liniaI”?
Tør jeg tegne vejen op? Mangler modet ikke til at meddele papiret, hvor mange “sten” der har været på vejen, og er jeg ikke røget i grøften et par gange?
Barndommen – ja – hvor begynder erindringen og hukommelsen at tage fat, var jeg to – tre eller fem år? Da de første indtryk af livet satte Sig fast.
Mvh. Svend Aage Christensen, 2002
Læs hele rejsebeskrivelse som PDF
Andre historier
-
Askov skole, Trehøjevej 84. Ørnhøj
Askov skole, lå Trehøjevej 84. Den blev bygget i 1901 og nedlagt som skole 1963. Førstelærer ved Askov skole: 1901-1908, Lærer Solbjerg 1908-1913, George Jensen 1913-1923, Marinus Stefansen 1923-1940, M.D. Rindom 1940-1941, Sv. Aage Dalgaard 1941-1949, M. D. Rindom 1949-1950, Forskellige vikarer 1950-1959, Lærer Tjørnild 1959-1963, Aage Andersen Forskolelærerinder ved Askov skole: 1913-1914, Dagny Lystbæk […]
-
”Bakkehuset” Højgade 19 – da jeg var barn.
Min farmor og farfar (Knud og Marie Leth) boede fra 1934 til deres død i huset i Højgade (Bakkehuset) – nu Overgade. Marie boede der til sidst alene fra 1958, da farfar døde, til hun døde i 1965.Det var et dejligt hus og det har altid været dejligt at komme der.Den allerførste erindring jeg har […]
-
Dele af Døvling skoles historie
I 1814 gennemførtes en skolereform der indførte undervisningspligt og inddelte landet i Skoledistrikter. Trods de ugunstige tider, efter statsbankerotten i 1813, lykkedes det at gennemføre skolereformen af 1814, der lovgav, at alle børn skulle lære at læse og skrive, men den slunkne pengekasse betød, at der ikke var råd til tilstrækkelige lærerlønninger, og for at […]
