Fonnesbech, Christian Andreas
København
Født: 1817 — Død: 1880
Jurist, minister
Slægten Fonnesbech drog fra Ikast til København, hvor flere generationer havde store forretninger inden for klædehandel og manufaktur. C.A. valgte som jurist den politiske karriere og havde posten som landets finansminister i perioden efter 1864, hvor Danmark tabte Sønderjylland. Fra 1870 var han indenrigsminister og fik stor indflydelse på gennemførelsen af flere jernbanelove. I 1874 blev han for en kort periode konsejlspræsident (= statsminister) men måtte snart trække sig tilbage for den yderliggående Estrup. Han var i årene derefter i landstinget
Det var takket være hans indflydelse, at jernbanen mellem Skanderborg og Herning blev gennemført, hvilket ikke mindst var grunden til Hernings store vækst derefter. Det faldt derfor naturligt for sognerådet i Herning at hædre denne mand ved fra 1882 at kalde en af de vigtigste sidegader til Århus – Ringkøbing landevej for Fonnesbechsvej. Endelsen – vej blev dog hurtigt ændret til gade, eftersom det gik op for borgerne at det var denne gade, der gav en tilrejsende med toget det første indtryk af byen.
Andre historier
-
Kampmann Helge
Herning Født: 1879 — Død: 1963 Borgmester Født i Snejbjerg som søn af lærer Kampmann. Som ung forlod han håndværket som tømrer og overtog en grossistvirksomhed i papir. Efter at være valgt ind i byrådet på en borgerliste opnåede han i 1921 at blive byens anden borgmester for Venstre. Dog var det med hjælp fra […]
-
Aulum sparekasse
Sparekassen må ikke forglemmes i en beskrivelse af Aulum sogn, da det så vidt man kan skønne det, det første fælles optræden, til ophjælpning af den daværende landbostand, ved i fællesskab af bringe hinanden økonomisk støtte, ved sammensparede midler. Aulum sparekasse blev oprettet i 1881, og der kan skrives meget om et så omfattende virke, […]
-
RØHJ – Ringkøbing, Ørnhøj, Holstebro Jernbane.
Ringkøbing-Ørnhøj-Holstebro-Jernbanebane I dag er der ikke mange, der tænker på, at Ørnhøj oprindelig er en stationsby, og dog har banen spillet så stor en rolle, at man kan sige, at uden banen havde der ikke været en by, der hed Ørnhøj. I begyndelsen af dette århundrede blev det danske jernbanenet udbygget. Det skete ved hjælp […]